✕ Stäng

Träning vid halsont

Om du har ont i halsen så ska du inte träna. Du kommer inte få samma effekt av träningen, och dessutom är det farligt.

Emilie Karlson, redaktör på Healthcare Media
Granskad av Annika Sörensen, leg läkare, specialist i allmänmedicin
Senast uppdaterad 21 september 2015

träna vid halsontHalsont och träning är inte den bästa kombinationen då det i allra värsta fall kan leda till hjärtmuskelinflammation som är ett allvarligt tillstånd.

Hjärtmuskelinflammation är något som alla kan få vid en förkylning men du löper mycket större risk om du tränar.

Hjärtmuskelinflammation

Symptomen för hjärtmuskelinflammation är att du börjar prestera sämre, får mindre ork och sämre kondition.

Du kan även känna att det trycker över bröstet och att du får svårigheter att andas. Märker du att konditionen och träningsresultaten gått ner drastiskt efter att du har haft en förkylning bör du uppsöka läkare.

Läs mer om hjärtmuskelinflammation.

Om du ändå vill träna?

Om du vill träna trots att du har halsen så är det viktigt att du undviker högre puls. Bli alltså aldrig andfådd.

Ett bra alternativ till träning är då en lugn promenad.

Alternativt träna teknik. Många elitidrottare väljer att fokusera just på teknik, men även taktik, under sjukdomsperioderna.

När du kan börja träna

Vänta hellre en dag för mycket än en dag för lite.

Kroppen behöver återhämtning även fast du känner dig bättre. När du väl börjar – så börja lugnt.

Emilie Karlson
redaktör på Healthcare Media
Granskad av Annika Sörensen, leg läkare, specialist i allmänmedicin
Publicerad 20 oktober 2013, senast uppdaterad 21 september 2015
Källor: 1177 Vårdguiden

Senaste Nytt